De Zwitserse voedingsgigant Nestlé gaat zijn merk Herta, vooral bekend van allerlei charcuterieproducten, verkopen. Het concern wil enkel de plantaardige divisie van het merk behouden.
Focus op vleesvervangers
De beslissing om de charcuteriedivisie af te stoten komt niet als een complete verrassing: de voorbije jaren heeft Nestlé zijn aanwezigheid in de markt van vleesalternatieven al stelselmatig uitgebreid met onder meer de verwerving van de Amerikaanse vegetarische voedingsproducent Sweet Earth.
Vleesconsumptie komst langs alle kanten onder druk te staan: steeds meer consumenten geven de voorkeur aan alternatieven en ook de toenemende aandacht voor het milieu maakt dat grote voedingsbedrijven als Nestlé hun strategie aanpassen. “De trend naar meer plantaardige voeding zal nog jaren blijven bestaan”, zegt CEO Mark Schneider. “Om verder te kunnen blijven groeien zullen we onze focus dus moeten verleggen”.
Herta behoort sinds 1984 tot de Nestlé-groep en verkoopt naast vleeswaren ook deegproducten en vegetarische producten. Die laatste twee zouden dus nog wel onder de Zwitserse vleugels mogen blijven, al dan niet onder een andere naam. Het totale merk vertegenwoordigt een omzet van zo’n 600 miljoen euro op jaarbasis.