Nestlé neemt een meerderheidsbelang in Mindful Chef, een Britse leverancier van gezonde maaltijdboxen en diepvriesmaaltijden. Ook Waitrose aasde op de maaltijdleverancier.
Investeren in onlinegroei
“Mindfulle” maaltijden aan huis geleverd bij drukbezette millennials, dat is Mindful Chef. In 2015 opgericht door schoolvrienden Giles Humphries, Myles Hopper en Robert Grieg-Gran, wist het bedrijf na twee succesvolle crowdfundingrondes zo’n 800 crowdfundinvesteerders aan te trekken – waaronder tenniskampioen Andy Murray – en een participatie van professionele FMCG-investeerder Piper.
Nu graait Nestlé de succesvolle start-up voor de voeten weg van Waitrose-moeder John Lewis. Het fors reorganiserende John Lewis Partnership hoopte Mindful Chef te kopen om de retailer mee te helpen moderniseren en meer te investeren in online groei. Maar ook Nestlé zet steeds meer in op direct-to-consumer: vorige week verhoogde de merkproducent nog zijn belang in Freshly, een Amerikaanse aanbieder van maaltijdboxen.
50 miljoen pond omzet
Sinds de lancering leverde Mindful Chef ongeveer 9,5 miljoen maaltijden aan huishoudens in het hele Verenigd Koninkrijk. Consumenten kunnen elke week kiezen uit 16 speciaal samengestelde gezonde recepten. Tim Lee, de CEO van Mindful Chef, verwacht dit jaar een omzet van meer dan 50 miljoen pond: “Nestlé’s ervaring en ondersteuning geeft ons de mogelijkheid om voort te bouwen op ons succes in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten.”
De oprichters zullen minderheidsaandeelhouders blijven en mogen het bedrijf ook blijven besturen. Ook sommige bestaande aandeelhouders zullen hun aandeel in het bedrijf behouden, terwijl investeerder Piper uit het kapitaal stapt. Financiële details over de overeenkomst, die naar verwachting voor het einde van het jaar wordt afgerond, zijn niet bekendgemaakt.