Nestlé kan weleens als winnaar uit de bus komen in de coronacrisis. De FMCG-producent verhoogt zijn verwachtingen voor 2020, na een vergelijkbare groei van 4,9% in het voorbije kwartaal.
Koffie en dierenvoeding
Nestlé heeft de coronapandemie tot nu toe beter doorstaan dan sommige concurrenten, met dank aan sterke groei in de categorieën voor thuisconsumptie, zoals dierenvoeding, koffie en gezondheidsproducten. Op die manier weet de merkproducent de terugval in de verkoop onderweg of in de horeca (goed voor zo’n 15% van de omzet) te compenseren, ziet Reuters.
Ook in het voorbije derde kwartaal was dat het geval: de buitenshuisverkoop daalde met 26,4%, maar de producent van Nescafé en KitKat wist in totaal toch met 4,9% te groeien op vergelijkbare basis. Ter vergelijking: sectorgenoot Danone zag de vergelijkbare basis met 2,5% zakken en waarschuwt voor desinvesteringen.
In de eerste negen maanden van het jaar steeg de organische verkoop bij Nestlé met 3,5%, terwijl analisten gemiddeld 2,8% meer omzet verwachtten. Inclusief wisselkoerseffecten daalde de omzet evenwel met 9,4% tot 61,9 miljard Zwitserse frank (57,7 miljard euro), onder meer door de verkoop van het Herta-merk voor vleeswaren en de gevolgen van een sterke Zwitserse frank. Voor het hele jaar ging de FMCG-reus tot nu toe zelf uit van 2 à 3% groei, maar nu verhoogt het die prognose tot minstens 3%.