Voedingsconcern Nestlé verkoopt 60% van charcuteriemerk Herta aan het Spaanse Casa Tarradellas. De rest wordt ondergebracht in een joint venture met de koper.
Andere focus
Herta stond al langer te koop, onder meer omdat de vleesconsumptie onder toenemende druk staat. Het is dan ook geen verrassing dat de vegetarische producten van Herta niet onder de deal vallen: dat assortiment blijft de Zwitserse voedingsreus zelf ontwikkelen. Topman Marc Schneider gaf eerder al de focus te willen verleggen naar plantaardige producten.
Naast charcuterie is Herta ook bekend van zijn taart- en pizzadeeg. Het Duitse bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 667 miljoen euro. De nieuwe eigenaar, het Spaanse Casa Tarradellas, is een producent van pizza’s, gekoelde pasta, sandwiches en paté. Het bedrijf is goed voor een jaaromzet van 900 miljoen euro, schrijft De Tijd.
Nestlé is al een tijdje bezig met de herschikking van zijn merkenportefeuille. Vorige week nog verkocht het concern zijn Amerikaanse ijsactiviteiten, waaronder de merken Häagen-Dazs en Drumstick, aan zijn eigen joint venture Froneri. Eerder deed Nestlé ook al zijn verzorgingstak (Proactiv), de levensverzekeringsafdeling en zijn Amerikaanse chocolade van de hand. De afslanking komt er onder druk van de aandeelhouders, die meer winst eisen.