De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een distributiedeal gesloten met Starbucks: voor zes miljard euro mag het bedrijf de merken van de Amerikaanse keten gaan verkopen.
Wereldwijde nummer één
Dankzij het akkoord zal Nestlé wereldwijd producten met het groen-witte Starbucks-logo mogen maken voor in zijn Nespresso- en Nescafé-toestellen, al blijft Starbucks zelf de producten maken voor de Amerikaanse markt. Ook de merken Seattle’s Best Coffee, Starbucks Reserve, Starbucks VIA en Torrefazione Italia komen zo in het assortiment van de Zwitsers. Bovendien zou de samenwerking moeten resulteren in een reeks nieuwe concepten en innovaties.
Met deze deal wil Nestlé een sterkere positie innemen op de enorme Amerikaanse markt, en dan vooral in het premiumsegment dat momenteel vooral wordt gedomineerd door Starbucks en JAB (de eigenaar van Douwe Egberts). “Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische koffiemerken samen”, straalde Nestlé-CEO Mark Schneider. Hij staat in de hiërarchie bij de Zwitsers overigens net onder de Belgische voorzitter Paul Bulcke.
Analist Jean-Philippe Bertschy van Bank Vontobel zegt dan ook dat het om een erg hoog bedrag gaat, maar dat de investering op al op drie tot vier jaar tijd terugverdiend kan worden. Nestlé zou vanaf volgend jaar Starbucks-producten willen verkopen, maar eerst moeten de nodige goedkeuringen nog verkregen worden. Ook theemerk Teavana maakt overigens deel uit van de deal, de andere theemerken en verkopen in de Starbucks-cafés zelf dan weer niet.