De mooie omzetgroei van voedingsfabrikant Nestlé in de eerste jaarhelft is voornamelijk te danken aan sterke prestaties op de grote Amerikaanse markt, aan stijgende verkopen in diervoeding en aan de succesvolle lancering van Starbucks.
Ook KitKat en Garden Gourmet groeien
De omzet van Nestlé steeg de afgelopen zes maanden met 3,5 procent tot 45,5 miljard Zwitserse frank (41,2 miljard euro). De onderliggende operationele winst ging er met 10,1 procent op vooruit tot 7,8 miljard Zwitserse frank (7 miljard euro) dank zij hogere prijzen en een verbeterde efficiëntie.
De stijging was het sterkst in de VS en Brazilië. Alle productcategorieën droegen bij tot de groei, met Purina petcare, koffie en babyvoeding als uitschieters. Niet alleen Nescafé en Nespresso doen het goed, ook de lancering van de Starbucks koffieproducten in 14 landen is een succes gebleken. Meer landen zullen volgen in de tweede jaarhelft. In Europa was er ook sterke groei voor KitKat en voor de vegetarische producten van Garden Gourmet.
Nestlé zit op koers om z’n financiële doelen te halen tegen 2020, zegt CEO Mark Schneider. De multinational werkt verder aan het optimaliseren van z’n productportfolio: de huidverzorgingsdivisie Nestlé Skin Care zal in de tweede jaarhelft verkocht worden voor 10,2 miljard Zwitserse frank (9,2 miljard euro) en de strategische review van charcuteriemerk Herta zal tegen het eind van het jaar zijn afgerond.