Nestle en Coca-Cola hebben besloten om hun joint venture rond Nestea stop te zetten. De samenwerking werd 16 jaar geleden op poten gezet, om de concurrentie aan te gaan met de ijsthee van Lipton.
Nieuw recept
Coca-Cola en Nestle zetten in 2001 Beverage Partners Worldwide op, om Nestea wereldwijd te verkopen. Daarmee ging het rechtstreeks de concurrentie aan met Lipton Ice Tea, dat wordt verkocht door een joint venture van Unilever en PepsiCo.
De samenwerking tussen Coca-Cola en Nestle werd in 2012 ook al teruggeschroefd. Oorspronkelijk werkten ze wereldwijd samen, maar sinds 2012 was dat enkel nog maar in Europa en Canada. Coca-Cola behoudt wel een licentie om Nestea te verkopen in Canada, Spanje, Portugal, Andorra, Roemenië, Hongarije en Bulgarije. In alle andere landen komt het beheer van de ijsthee in handen van Nestle Waters.
Vorige maand kondigde Nestle nog aan dat er een volledige rebranding komt van Nestea, met een nieuw recept en een nieuwe verpakking. De nieuwe drankjes worden gemaakt met suiker en stevia, zonder corn syrup, kunstmatige kleuren en smaken en zonder GMO-ingrediënten.
Nestea heeft net als heel wat andere gesuikerde dranken te maken met het veranderde consumentengedrag, waarbij meer wordt gekozen voor gezondere alternatieven. Met het nieuwe recept wil Nestle duidelijk ook die markt meer aanspreken.