Zelfkassa voor luxekoffie
Een jaar na Nederland heeft Nespresso nu ook in ons land zijn eerste Self Selection Service in gebruik genomen, een technologisch hoogstandje waarmee klanten zelf aan de slag kunnen in de Nespresso Boutique aan de Brusselse Louizalaan.
De Self Selection Service verloopt in vier stappen: de klant legt zijn geselecteerde capsules in een Nespresso-tas, hij scant die tas dankzij RFID in één beweging aan het Self Selection Service-station (foto), registreert zich vervolgens door zijn Nespresso-sleutelhanger of Clubcard tegen het aanraakscherm te houden en rekent tot slot af via de betaalterminal.
“Nespresso draagt gebruiksgemak hoog in het vaandel en wil daarom het aankoopproces zo gevarieerd en zo eenvoudig mogelijk maken“, laat de groep weten. Nespresso-leden kunnen nu al kiezen uit verschillende multichannelopties om hun capsules te bestellen: via een gratis 0800-telefoonnummer, via de webshop, per post, in de Boutiques zelf of via de onlangs gelanceerde app.
Copycats hak gezet
Nespresso mag het zijn klanten dan al zo makkelijk mogelijk maken, de Zwitserse koffiespecialist doet er intussen ook alles aan om het zijn concurrenten zo lastig mogelijk te maken. Met succes, want de Nestlé-dochter lijkt weer wat voorsprong te nemen in haar strijd tegen goedkopere copycats.
De Zwitserse krant SonntagsBlick testte het nieuwste apparaat Inissia, dat binnenkort in Italië wordt gelanceerd en vanaf maart 2014 in Zwitserland en de rest van Europa. Daaruit bleek dat bij gebruik van koffiecapsules van andere merken geen koffie maar een waterige brij uit het toestel komt.
Volgens de krant zijn de naalden die het aluminium doorboren zo fijn en dun, dat ze wel de originele Nespresso-capsules perforeren, maar niet de kunststofcapsules van concurrenten. Lukt het toch, dan geraken de naalden al snel beschadigd. En dat soort van schade valt niet onder de waarborg, merkt Nespresso fijntjes op. Wat de koffiereus voor de rechtbank maar niet lukte, lijkt dus wel gelukt in de R&D-laboratoria.