Er werden weer een hoop pizza’s rondgefietst in het voorbije kwartaal: Takeaway.com kreeg bijna de helft meer bestellingen en overtrof zo de verwachtingen. Het bedrijf zit ook op koers met de overnames van Just Eat en GrubHub.
Agressieve investeringen
Het gaat goed met Just Eat Takeaway.com. In het afgelopen derde kwartaal liepen 46% meer bestellingen binnen, goed voor 151,4 miljoen orders. Tot nu toe betekent het een groei van 37% en 408,3 miljoen bestellingen dit jaar. De Nederlandse thuismarkt droeg voor 12,6 miljoen bestellingen en een groei van 32% bij.
Maar nog tevredener zijn analisten met het feit dat de maaltijdbezorger marktaandeel wint in de landen die vroeger Just Eat-terrein waren, zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. “De ordergroei is versneld ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waardoor de kloof met de concurrentie in de belangrijkste landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Canada, groter is geworden”, laat CEO Jitse Groen inderdaad weten. Australië was zelfs het snelst groeiende land, met een stijging van het marktaandeel en een driecijferige ordergroei.
Groene kaart voor Amerika
Het bedrijf heeft die groei te danken aan een “agressief investeringsprogramma” in de voormalige Just Eat-landen, waardoor de uitgaven voor marketing en verkoop weliswaar aanzienlijk zijn toegenomen. Toch zegt Groen een sterk EBITDA te kunnen behouden, al geeft hij geen concrete cijfers vrij.
Ook de analisten van ING denken dat Takeaway.com in de tweede helft van dit jaar, de traditioneel belangrijke herfst- en wintermaanden, een vergelijkbaar resultaat kan realiseren. De overname van de Amerikaanse sectorgenoot GrubHub zal daarmee kunnen helpen, aangezien de fusie op 7 oktober groen licht heeft gekregen van de aandeelhouders. De transactie wordt naar verwachting in de eerste helft van 2021 afgerond.