Met een aantrekkelijke ontdekkingsdoos wil het communicatiebureau Bluxx consumenten die nog geen biologische producten kopen, laten kennismaken met nieuwe merken en smaken. Bio heeft immers nog een belangrijk groeipotentieel.
Ontdekkingsdoos als marketingtool
Consumenten zijn in deze digitale tijden op zoek naar tastbare beleving. Ze willen graag nieuwe producten en smaken ontdekken. Het succes van allerlei “discovery boxes”, al dan niet met een abonnementsformule, is dan ook geen toeval, meent Dany Abeloos van branding agentschap Bluxx. Denk maar aan HelloFresh of andere vormen van “curated shopping”.
Bluxx ziet een interessant potentieel in het gebruik van ontdekkingsdozen als marketingtool en lanceert een eerste concept in het biosegment, onder de merknaam Natherra (de naam is afgeleid uit het Sanskriet en betekent ‘dicht bij de aarde’).
Groeimarge voor bio
Bio is volgens Abeloos geen kleine niche, maar een markt met een grote groeimarge. Uit consumentenonderzoek blijkt dat vooral jonge gezinnen (dertigers) met kinderen en vijfenvijftigplussers met een actieve levensstijl een grote interesse vertonen in biologische producten. Ze kopen die niet zozeer uit ecologische overwegingen, maar eerder voor zichzelf.
“Het punt is dat de meeste biofabrikanten mikken op de 3% hardcore biokopers, via biowinkels en gespecialiseerde magazines. Ze verwaarlozen de grote groep consumenten die geen deel uitmaken van dat biocircuit.” Daar wil Bluxx wat aan doen met de Natherra-box. “We gaan nieuwe bioconsumenten werven met een aantrekkelijk vormgegeven ontdekkingsbox, die biologische producten en waardebonnen bevat uit verschillende productgroepen. Voor slechts 7,5 euro kan de consument voor 45 euro aan producten ontdekken.”
Start to bio
Natherra is bovendien meer dan een box, het is een thematisch totaalconcept onder het motto “start to bio”. Er hoort een magazine bij, dat de deelnemende merken toelaat om recepten, tips en informatie te communiceren naar de consument. De website natherra.be zal uitgroeien tot een bio-platform en een heuse community.
De kopers fungeren meteen ook als een panel voor bio-marktonderzoek. Bioproducenten krijgen zo de kans om een interessante doelgroep rechtstreeks te bereiken voor een relatief beperkt budget. “Dit is een geslaagd huwelijk tussen ’tryvertising’ en de groeiende markt van gezondheid, welzijn, bio… We bieden een scherpe prijs, een kwalitatieve mix aan adverteerders, een doordachte mediaondersteuning”, aldus Dany Abeloos.
De Natherra-biobox komt vanaf eind april op de markt in een oplage van 5.000 stuks. Geïnteresseerde bio-fabrikanten kunnen zich nog aanmelden. Het agentschap Bluxx plant op termijn de lancering van ontdekkingsdozen rond andere thema’s.