Als het van CD&V afhangt, moet er een verbod komen op promoties van het type “1+1 gratis” voor verse voeding zoals groenten, fruit en vlees. Unizo en de Boerenbond steunen het voorstel, Comeos is kritisch.
Promotioneel opbod
Buitensporige promoties zijn niet alleen nefast voor boeren en speciaalzaken, maar ook voor de consument, vindt CD&V-Kamerlid Leen Dierick. Zij heeft een wetsvoorstel klaar dat stuntpromoties voor verse voeding zoals vlees, groenten en fruit wil verbieden. 1+1 of 1+2 gratis mag niet meer, 2+1 nog wel.
Dierick haalde haar inspiratie in Frankrijk, waar een gelijkaardige wet al in 2019 werd aangenomen. Ook in Nederland zou een meerderheid in het parlement stuntpromoties willen verbieden. De winstmarges van landbouwers staan immers zwaar onder druk, terwijl ze moeten investeren ecologische en diervriendelijke productie. Bovendien maakt het promotionele opbod tussen grote supermarktketens ook slachtoffers bij bakkers, slagers en buurtwinkels, die niet mee kunnen in een ‘race to the bottom’.
Gezonde marges
De Boerenbond en zelfstandigenorganisatie Unizo steunen het voorstel. “Vandaag overleven zelfstandige supermarkten en speciaalzaken dankzij de marge op de verkoop van verse voeding, want op droge voeding zoals een fles frisdrank of waspoeder valt niets meer te verdienen”, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be. Nu supermarkten moeten investeren in de energietransitie, moet men erover waken dat ze een gezonde marge kunnen opbouwen.
Retailfederatie Comeos wijst er echter op dat het verbieden of beperken van promoties de winkelkar van de consument nog duurder kan maken dan die vandaag al is. Het is niet noodzakelijk de boer die betaalt voor deze promoties, zegt directeur duurzaamheid Nathalie De Greve aan De Standaard. Vaak neemt de retailer de kosten op zich. Bovendien worden zulke promotieacties ook aangewend om voedselverspilling te voorkomen bij een overaanbod.