5,27 miljard euro omzet, 45 miljoen euro nettoverlies
Delhaize zag zijn omzet in het tweede kwartaal groeien met 3,7% tot 5,27 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen bedroeg de bedrijfswinst 178 miljoen euro. Dat is bijna 8% minder dan een jaar eerder, maar wel flink beter dan de -15% waar analisten voor hadden gevreesd.
De groep moet echter een waardevermindering van 150 miljoen euro slikken op zijn Servische tak. “In Zuidoost-Europa nam ons marktaandeel toe in Griekenland, Roemenië en Servië”, aldus de Nederlandse topman Frans Muller in een persbericht. Maar “de resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve BBP-groei en handelsdeflatie. Hoewel we een nieuwe commerciële strategie aan het ontwikkelen zijn om onze prestaties te verbeteren, verwachten we op korte termijn geen verbetering in de economische vooruitzichten. Als gevolg hiervan hebben wij een bijkomend waardeverminderingsverlies geboekt.”
Mede daardoor daalt de bedrijfswinst tot 29 miljoen euro. Uiteindelijk klokt de groep af op een nettoverlies van 45 miljoen euro. Vorig jaar was er in hetzelfde kwartaal nog een winst van 105 miljoen euro.
Belgische marktaandeel “nog meer onder druk”
In eigen land gaat de omzet op vergelijkbare basis met 1,2% omlaag, daar waar analisten op het dubbele hadden gerekend (-2,5%). Da’s dan ook het enige ietwat positieve nieuws uit ons land, want de bedrijfsmarge viel terug van 4,5% tot 3,2% en het marktaandeel stond “nog meer onder druk in het tweede kwartaal”. Delhaize blijft kampen met de zware concurrentie van de discounters Aldi en Lidl en de opmars van Albert Heijn, terwijl de sociale onrust de zaken ook niet meteen geholpen zal hebben.
Beter nieuws komt er uit de Verenigde Staten, nog altijd veruit de belangrijkste markt voor de Belgische distributeur. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg er 3,3%, al gaat die wel ten koste van de bedrijfsmarge. Die bedraagt nu 3,6%.
Delhaize bevestigt niettemin zijn jaarprognoses: “Wat betreft de tweede helft van het jaar zijn wij op schema met onze strategische initiatieven. Wij gaan onze strategie rond ‘Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar’ testen bij Food Lion, terwijl we zeker van plan zijn om te onderhandelen over het door ons aangekondigde Transformatieplan bij Delhaize België. Voor het volledige jaar zullen we een gezonde vrije kasstroom genereren”, aldus nog Frans Muller.