Marks & Spencer wil zijn food-omzet binnen de vijf jaar verdubbelen. Dat kan dankzij de joint venture met onlinesupermarkt Ocado, denkt de Britse keten, zelfs al zouden er nog winkels dichtgaan.
Ocado zorgt voor toekomst
“Het is onze ambitie om onze foodverkoop te verdubbelen, en Ocado helpt ons daarbij goed op weg”, gaf bestuursvoorzitter Archie Norman te kennen op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Hij moest er de investering van 750 miljoen pond (830 miljoen euro) verdedigen in Ocado, de Britse specialist in online food-fulfilment waarin M&S in februari een participatie van 50% nam.
Marks & Spencer wil de voedingsverkoop, nu goed voor zo’n zes miljard pond (zeven miljard euro), zien verdubbelen binnen de vijf jaar en Ocado moet dat mogelijk maken, onder meer dankzij een thuisleveringsdienst die ten laatste in september 2020 operationeel moet zijn. Ook zouden de nieuwe schaalvoordelen een flinke besparing opleveren: M&S zou 8% korting bij leveranciers krijgen, wat tien miljoen pond aan jaarlijkse besparingen moet opleveren.
Ouderwetse winkels moeten dicht
Norman noemt de samenwerking “transformationeel” voor het bedrijf: “Ik moet zeggen dat nog niet iedereen buitenaf beseft wat we hebben gedaan”, aldus de topman volgens The Economic Times. “We boeken vooruitgang”, klinkt het, al geeft de directie wel toe dat er nog veel werk aan de winkel is.
Zo zullen er mogelijk nog meer fysieke winkels moeten sluiten. Eerder maakte de keten bekend dat 120 van de 1053 Britse vestigingen op de schop gaan. Nu laat CEO Steve Rowe weten dat die 110 geen definitief cijfer is: het winkelportfolio houdt de keten op dit moment tegen, zeker gezien M&S de laatste 20 jaar te lang heeft gewacht om ‘ouderwetse’ winkels te sluiten.