De Russische supermarktgroep X5 heeft in Moskou een eerste onbemande, contactloze winkel geopend. Klanten kunnen 7 dagen op 7 tot middernacht terecht.in de automatische shop die is geïnspireerd door Chinese zelfscanwinkels en Amazon Go.
Wat stedelingen nu nodig hebben
In Moskou geeft X5 Retail Group een nieuwe betekenis aan ‘convenience’ met de opening van een gemakswinkel die 7 dagen op 7 van 7 uur ’s morgens tot middernacht open is, zonder dat er een medewerker aan te pas komt. Klanten gaan er binnen en buiten met hun smartphone, en ook het scannen en betalen van producten gebeurt mobiel. Hoewel er een (onbemande) kassa is voor wie dat wil, hoeven klanten niet aan te schuiven: het afrekenen gebeurt in de app bij het naar buiten gaan.
De winkel, onder de formule Pyaterochka, is gevestigd de Velaskesa Boulevard en heeft een oppervlakte van slechts 80 vierkante meter. Het aanbod van zo’n 900 producten is gericht op jonge moderne stadsbewoners – millennials en generatie Z – die “de voorkeur geven aan snelle en contactloze aankopen bij winkels in de buurt”. Er wordt in de winkel onder meer verse koffie en een alledaags versassortiment aangeboden.
Na de proefperiode wordt op basis van de feedback beslist over een verdere uitrol van het concept, maar nu al is de groep vastberaden om ook in andere buurten van de stad dergelijke tests op te zetten. Zeker nu in coronatijden komt het concept volgens de retailer namelijk van pas: “De mogelijkheid om gewoon de winkel binnen te springen, te kopen wat je nodig hebt en onnodige sociale interacties te vermijden is precies wat klanten nodig hebben tijdens deze gezondheidscrisis”, aldus algemeen directeur Sergei Goncharov.
Technologieën komen samen
Praktisch gezien functioneert de winkel als een soort ‘smart home’, zegt X5, met een ‘internet of things’-architectuur die dankzij speciale sensoren “de ingangen, uitgangen, de locatie van klanten en de verlichting in de winkel bewaakt”. De winkel is bovendien uitgerust met CCTV, terwijl de app een chatfunctie en een hotline aanbiedt voor klanten met vragen of problemen. De sensoren houden ook de sociale afstand en de algemene veiligheid in de gaten.
Net zoals bij Amazon Go zijn er ook intelligente camera’s en sensoren die kunnen vaststellen of klanten producten werkelijk kopen, of ze enkel uit het schap hebben gehaald en teruggezet. De meeste technologische oplossingen zijn door het bedrijf zelf ontwikkeld. “Sommige van deze systemen zijn al bekend: zelfscankassa’s, elektronische prijslabels en het Express-scansysteem bestaan al een aantal jaren”, geeft algemeen directeur Sergei Goncharov grif toe, maar nu komen ze samen in een nieuwe winkelbeleving.
X5 zegt de technologieën allemaal grondig te hebben getest en ze nu met het volste vertrouwen te kunnen uitrollen. Tijdens de eerste weken na de opening is niettemin een medewerker aanwezig om vragen van klanten te beantwoorden en erop toe te zien dat iedereen zich aan de coronavoorschriften houdt.