In het derde kwartaal van 2017 kon Ahold Delhaize meer winst maken dankzij hoger dan verwachte synergievoordelen. Delhaize België toont beterschap, maar blijft achterophinken: nauwere samenwerking met Albert Heijn moet de prestaties opkrikken.
Kostenbesparingen
De omzet van Ahold Delhaize daalde licht tot 15,1 miljard euro, volledig in lijn met de verwachtingen. De operationele winst steeg tot 595 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 362 miljoen euro, het resultaat van kostenbesparingen en synergie na de fusie. Die synergie-effecten zouden dit jaar 250 miljoen euro opbrengen, in plaats van 220 miljoen die eerder was gecommuniceerd.
In België bleef de omzet stabiel op 1,213 miljard euro. De operationele winst steeg wel tot 37 miljoen euro of 3,1%, wat echter nog altijd lager is dan de groepsmarge (3,9%). Vanaf nu zullen Delhaize, Albert Heijn en Bol.com wel nauwer kunnen samenwerken, aangezien alle winkels die de groep moest verkopen van de mededingingsautoriteit nu een nieuwe eigenaar hebben gevonden. In Nederland steeg de omzet tot 3,277 miljard euro.
Investeringsprogramma
Topman Dick Boer toont zich erg tevreden over de kwartaalresultaten. De groep won marktaandeel in de VS, met een mooie volumegroei bij Food Lion. De onlineverkopen groeiden met meer dan 20%, waardoor de groep dit jaar meer dan drie miljard euro onlineomzet zal realiseren. Dat moet zelfs stijgen tot vijf miljard tegen 2020. Boer houdt naar eigen zeggen Amazon scherp in de gaten, dat interesse toont in de Europese supermarktsector en zopas ook het Prime abonnement openstelde voor de Benelux.
Hij belooft voor volgend jaar een sterker investeringsprogramma, zowel in winkels als online. Voorts gaat de groep in 2018 opnieuw eigen aandelen inkopen, ter waarde van twee miljard euro. Dit jaar werden al voor een miljard euro eigen aandelen ingekocht.