Vier opeenvolgende trimesters van groei
Bonduelle behaalde in zijn boekjaar (dat liep tot eind juni 2015) een omzet van 1.981,8 miljoen euro, tegenover 1.921,1 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder: goed voor een groei van 4,1% bij constante wisselkoersen (+3,2% inclusief wisselkoerseffecten).
Bonduelle zag ook in het vierde trimester zijn omzet stijgen (+2,2%) en tekent zo meteen voor vier opeenvolgende trimesters van groei, en dat ondanks forse tegenwind wereldwijd: nauwelijks groei van de consumptie, een concentratiebeweging in de Europese distributie, een brand in een Canadese fabriek (in Tecumseh) en het Russische embargo (gepaard met de val van de roebel).
In Europa, goed voor 65% van de groepsomzet, zetten de eigen merken Bonduelle en Cassegrain een mooie groei neer, gedreven door productinnovatie en marketing. Toch trappelt de Europese jaaromzet ter plaatse, doordat de groep bewust zijn portefeuille aan distributeursmerken afbouwt “omwille van de ontoereikende prijsniveaus”.
Buiten Europa groeit Bonduelle dan weer als kool: +12,5% bij constante wisselkoersen, dankzij de Noord-Amerikaanse activiteiten (Bonduelle kocht het voorbije boekjaar onder meer een fabriek in het Canadese Lethbridge).
Het management pakt eind september uit met de definitieve jaarcijfers en stelt een groei van het courante operationele resultaat tussen +7 en +12% in het vooruitzicht. Bonduelle is actief in 100 landen en telt 58 eigen productiesites.