Voedingsconcern Mondelēz International, bekend van merken als Côte d’Or en Oreo, heeft de ambitie uitgesproken om tegen 2025 nog uitsluitend duurzame cacao te gebruiken voor al zijn merken.
Bijna de helft
Duurzaamheidslabel Cocoa Life werd opgestart in 2012 en in 2015 was Côte d’Or het eerste merk van de groep dat het logo mocht dragen. Op dit moment wordt 43% van de totale chocoladeproductie van Mondelēz International gewaarborgd via dat programma, maar het bedrijf wil naar 100% gaan tegen 2025.
Cacaoboeren hebben af rekenen met een hele reeks uitdagingen zoals de klimaatverandering, armoede en kinderarbeid. Cocoa life zet zich in zes cacaoproducerende landen in om het levensonderhoud van de boeren te transformeren en een duurzame cacaotoeleveringsketen te creëren. Het duurzaamheidsprogramma stelt kennis, opleidingen en begeleiding ter beschikking van de lokale gemeenschappen, zodat ze zelf stappen kunnen zetten om de uitdagingen aan te pakken. Vandaag bereikt Cocoa Life 142.000 cacaoboeren en ondersteunt het zo de ontwikkeling van 1.400 gemeenschappen.
CEO Dirk Van de Put roept de andere leden van de sector op om samen de zaken aan te pakken voor een duurzame verandering: “Successen kunnen niet behaald worden door alleen te handelen. Daarom zijn we bezig met het opbouwen van een beweging voor een blijvende verandering en passen we een holistische benadering toe door middel van productieve, collaboratieve partnerschappen. We hopen dat onze sterke resultaten bemoedigend werken om meer leden uit de sector te inspireren om een geïntegreerde aanpak te implementeren en zo hun impact te verbreden”.