Mondelēz, eigenaar van talloze bekende chocolade- en koekjesmerken, zit naar eigen zeggen op schema om zijn doelstellingen voor 2020 te behalen om de productie én de consumptie van zijn producten duurzamer te maken.
Minder suiker, zout en verzadigde vetten
De inspanningen van het voedselconcern staan neergeschreven in het ‘2018 Impact Progress Report’. Dat heeft betrekking op bewust snacken enerzijds en duurzaamheid anderzijds: zo werd het het gehalte aan suiker, zout en verzadigde vetten in de meest verkochte merken verminderd. Prince-en Oreo-koekjes bevatten bijvoorbeeld respectievelijk 54% en 47% minder verzadigd vet en 17% en 30% minder zout. In Tuc-koekjes zit zelfs 70% minder verzadigd.
Het rapport geeft ook de inspanningen weer die de multinational onderneemt op het vlak van duurzaamheid, met name in de strijd tegen ontbossing en ter bescherming van mensen- en landrechten. Mondelēz zit op schema om tegen 2022 100% van de Europese koekjesproductie met duurzame Harmony-tarwe te produceren: momenteel lukt dat al voor 75%. Alle gebruikte palmolie draagt het RSPO-certificaat: eind 2018 was 95% traceerbaar tot aan de fabriek en 99% was afkomstig van leveranciers die een geharmoniseerd beleid toepassen in de hele toeleveringsketen.
Eerder deze maand publiceerde Mondelēz al het Cocoa Life-rapport, dat ook deel uitmaakt van de globale duurzaamheidsstrategie. Op dit moment wordt 43% van de chocolademerken reeds geproduceerd met duurzame cacao, met de bedoeling dit percentage op te trekken naar 100% tegen 2025.