Koekjes- en chocoladefabrikant Mondelez ziet de volumes weer aantrekken in Europa en Noord-Amerika, vooral voor wat lager geprijsde producten. De multinational blijft hongerig naar overnames.
“Dagelijkse verwennerij”
De inspanningen van Mondelez om zijn producten aan te bieden tegen verschillende prijspunten, leveren resultaat op. De fabrikant zag de vraag stijgen voor snoepgoed en koekjes die tussen de drie tot vier dollar geprijsd zijn (omgerekend 2,7 tot 3,7 euro), omdat consumenten goedkopere alternatieven zoeken. Met name in Europa en Noord-Amerika trekken de volumes weer aan.
De multinational haalde in het derde kwartaal een omzet van 9,2 miljard dollar (8,5 miljard euro), wat beter is dan wat analisten hadden verwacht. Ook de winst kwam boven de verwachtingen uit. “Consumenten blijven chocolade en koekjes omarmen als dagelijkse verwennerij”, zegt CEO Dirk Van de Put, die eraan toevoegt dat consumenten trouw zijn gebleven aan hun favoriete merken.
Mondelez neemt een meerderheidsbelang in Evirth, een Chinese producent van cake en gebak. Het bedrijf gaat verder op zoek naar kansen voor overnames, zegt de topman: “We blijven gefocust op het versnellen van onze groeistrategie op lange termijn. We blijven herinvesteren in onze merken, breiden de distributie uit, stimuleren fusies en overnames en schalen duurzaam snacken op.”