Mondelez International gaat uit van een “normaal jaar”, met een winst- en omzetgroei zoals gewoonlijk. Toch heeft de coronapandemie een blijvende impact op hoe mensen snacken, voorspelt CEO Dirk Van de Put.
Mature markten groeien weer
Mondelez, de producent van onder meer Oreo, Philadelphia en Lu, zag de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal met 6% stijgen, met dank aan de lockdown. In het volgende kwartaal van april tot juni zakte de stijging tot 0,5%. Dirk Van de Put, de Belg aan het hoofd van Mondelez International, besluit daarom dat het volledige jaar er vrij normaal uit zal zien, met een traditionele omzetgroei van minstens 3% en winsttoename tussen de 4 en 6%.
Toch schuilen daar fundamentele veranderingen achter, zegt de topman in een interview met Trends. Zo is de verhouding tussen de mature markten en de ontwikkelingslanden tijdens de coronacrisis omgedraaid: waar de ontwikkelingslanden voor de crisis goed waren voor pakweg 5 à 7% groei, is daar nu een stilstand of zelfs achteruitgang te zien. De ontwikkelde markten groeien daarentegen soms zelfs met 8%.
Al zijn de Europese cijfers wel de dupe van het wegvallen van het out-of-homekanaal. Het travel-segment wordt bijgerekend bij de Europese omzet en Mondelez mikt op dit continent ook iets meer op de consumptie buitenshuis, waardoor het tweede kwartaal er negatief eindigde. Sindsdien is de groei wel weer aangetrokken, aldus Van de Put.
Nieuwe aanpak voor online
De trend dat mensen meer snacken, zal volgens de topman weer afnemen. Wel blijvend is de evolutie naar e-commerce: de onlineverkoop is bij Mondelez verdubbeld van 3% naar 6% aan het eind van het tweede kwartaal. Om in die markt toch nog van impulsverkopen te kunnen genieten, wil het bedrijf gaan inzetten op onlineadvertenties – ook rechtstreeks op de e-commerceplatforms. Ook beseft de koekjesproducent dat voor online aangepaste formaten en een veel breder scala aan producten nodig zijn. Dat maakt de productie en distributie echter veel complexer, en ook duurder.
“In China kunnen al onze magazijnen de producten al direct naar de consument verzenden. Alibaba vraagt ons zelfs om dit binnen twee uur te kunnen doen, maar de marges zijn nog steeds acceptabel omdat motorrijders elk product ter plaatse kunnen leveren”, zegt Van de Put.
Om in die context kosten te besparen, wil de Milka-maker het aantal referenties met 25% verlagen. Er zullen geen merken uit het portfolio verdwijnen, maar wel productreferenties die niet goed verkopen: ze zijn samen slechts goed voor 2% van de omzet van de groep. Ook overweegt Mondelez op kantoorruimte te gaan besparen, zodat de kosten in het vierde kwartaal een evenwicht zouden bereiken.