Een kritische marketingcampagne van Tony’s Chocolonely in Duitsland is bij Mondelez in het verkeerde keelgat geschoten: de multinational sleept het impactbedrijf voor de rechter. “Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen”, reageert Tony’s.
Dwangsom
In het kader van een campagne met de slagzin “Tony’s Fair Alternative” had het chocoladebedrijf in Duitsland vier tijdelijke, parodiërende verpakkingen op de markt gebracht, geïnspireerd op het design van bekende chocoladerepen van Nestlé, Mars, Ferrero en Milka. Het doel van de campagne was om meer bewustzijn te creëren voor het feit dat de cacao-industrie nog steeds illegale kinderarbeid en moderne slavernij gebruikt.
De campagne viel echter niet in de smaak bij Mondelez, de producent van Milka: de lila verpakking is een inbreuk op het merkrecht, stelt de multinational, die als enige van de vier geviseerde fabrikanten juridische actie ondernam. De rechtbank in Hamburg is ingegaan op de eis van Mondelez om een dwangsom op te leggen voor het gebruik van de bewuste kleur door Tony’s Chocolonely.
“Pak problemen fundamenteel aan”
Dinsdagavond heeft het impactbedrijf laten weten dat het in beroep gaat, maar in afwachting wel meteen stopt met de verkoop van de paarse chocoladerepen. Op de webpagina die de grote chocoladefabrikanten beschuldigt van uitbuiting, is de Milka-imitatie intussen vervangen door een grijze wikkel met de vermelding “voorheen paars”.
“We zijn natuurlijk blij dat de problemen die we met deze campagne aankaarten nu zoveel aandacht krijgen, maar we zouden liever zien dat de industrie zich concentreert op een gesprek over het betalen van de prijs voor een leefbaar inkomen aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid”, reageert Tony’s Chocolonely. “Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen. We roepen alle chocoladebedrijven op om boeren een hogere prijs te betalen om zo deze problemen fundamenteel aan te pakken, in plaats van nu via advocaten die discussie uit de weg te gaan.”