Mondelez International, bekend van onder meer Oreo en Côte d’Or, is de belangrijkste kandidaat om de internationale koekjesmerken van Campbell’s over te kopen.
Druk van aandeelhouders
Mondelez onderhandelt over de definitieve voorwaarden van de aankoop van het Australische Arnott’s Biscuits en de Deense boterkoekjesproducent Kelsen Group. Beide bedrijven maken momenteel deel uit van Campbell’s. Met de verkoop zou een bedrag van om en bij de 2,5 miljard dollar (2,2 miljard euro) gemoeid zijn.
Campbell’s beleeft moeilijke tijden. Vorig jaar nam voormalig CEO Denise Morrison abrupt ontslag. Het activistische hedgefonds van Daniel Loeb, Third Point, nam een belang van 300 miljoen dollar (267 miljoen euro) in het bedrijf. Mede onder druk van Loeb kondigde Campbell’s aan dat het van plan was zijn internationale activiteiten te verkopen.
Arnott’s Biscuits begon in 1865 als een bakkerij ten noorden van Sydney. Het is de maker van Tim Tam-koekjes en de grootste speler op de Australische koekjesmarkt. Kelsen Group is eigenaar van de merken Royal Dansk en Kjeldens.
Er is nog geen definitieve deal gesloten, maar volgens ingewijden staat men dicht bij een akkoord. Eerder hadden ook Ferrero (Nutella) en een consortium geleid door investeringsmaatschappij KKR hun interesse laten blijken.