Ondanks lichte groei van omzet en nettowinst
Het Amerikaanse concern zag in zijn derde kwartaal zijn omzet met 3% groeien tot 2,97 miljard dollar (ca. 2,6 miljard euro) en zijn nettowinst met 4% tot 421 miljoen dollar (370 miljoen euro): minder dan waar het bedrijf én analisten op hadden gerekend.
De verklaring is te zoeken in China, waar Yum! Brands meer dan de helft van zijn omzet realiseert. Het concern kampt er niet alleen met de vertragende economische groei, maar voelt nog altijd de gevolgen van een voedselschandaal rond vlees waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden. Kentucky Fried Chicken heeft in China zo’n 4.900 vestigingen.
Door die tegenvallende resultaten zag topman Greg Creed zich verplicht de winstprognose voor het hele jaar neerwaarts bij te stellen. Eerder dit jaar rekende Yum! Brands nog op een groei met minstens 10%, nu zal dat “gevoelig minder” zijn, zo klinkt het. Op de beurs kreeg het aandeel meteen na de winstwaarschuwing een klets van 18,8% om de oren.