Door het coronavirus stijgt de vraag naar contactloos shoppen en dus ook naar zelfscanning. De Britse supermarktketen Asda rolt daarom zijn mobiele zelfscansysteem ‘Scan & Go Mobile’ naar alle winkels van de groep uit.
“Extra gemoedsrust”
Supermarktketen Asda breidt zijn zelfscanapp uit naar alle 581 Britse winkels in het Verenigd Koninkrijk. Op die manier wil de Walmart-dochter in het kader van de coronaviruspandemie contactloos winkelen aanmoedigen: de app staat klanten immers toe hun aankopen zelf te scannen en te betalen met de eigen smartphone.
Het zou ervoor zorgen dat medewerkers en klanten minder risico op besmetting lopen, en biedt ook “extra gemoedsrust in deze onzekere tijden“, aldus Asda. De app kan klanten bovendien helpen om tijdens het winkelen de uitgaven in de gaten te houden, nu veel huishoudens onder financiële druk staan, voegt de retailer nog toe.
Te volgen voorbeeld?
De betaaloptie was al in 358 vestigingen beschikbaar, daar komen er nu nog de andere 223 bij. Asda beseft wel dat het smartphoneshoppen wellicht niet voor alle klanten geschikt is: eerder kregen concurrenten Tesco en Sainsbury’s immers heel wat kritiek van onder meer ouderenorganisaties op hun contactloze en kassaloze testwinkels.
Ook in de Benelux brak het systeem tot nu toe niet echt door, maar mogelijk kan het in het licht van de coronacrisis wel een boost krijgen. Volgen de buitenlandse retailers straks het voorbeeld, en krijgen we ook in alle Delhaize-supermarkten de YesWeScan-toepassing van Delhaize Fresh Atelier of de kassaloze ‘Scan. Pay. Go.’-app van Colruyt Group?