Heineken verkocht in 2023 minder bier, maar deed dat wel aan hogere prijzen. Zo kon de brouwer de dalende volumes compenseren, al stond de winst wel onder druk en blijven de vooruitzichten onzeker.
Dalende bierverkoop
De Nederlandse brouwerijgroep wist vorig jaar de omzet te verhogen van 34,6 naar 36,4 miljard euro. Die stijging is volledig toe te schrijven aan prijsverhogingen, die de oplopende kosten voor grondstoffen en energie moesten compenseren. Het verkochte volume daalde met 4,7% naar 242,6 miljoen hectoliter. De nettowinst daalde van 2,7 naar 2,3 miljard euro, ondanks een fors kostenbesparingsprogramma dat 800 miljoen euro opleverde.
In enkele belangrijke biermarkten, waaronder Nigeria en Vietnam, kelderde de bierverkoop door ongunstige economische omstandigheden. In Europa speelde het slechte weer de brouwer parten. Bovendien is er de exit uit Rusland, waarvan de impact pas dit jaar duidelijk zal worden.
Investeren in merken
Heineken wil dit jaar de verkoop weer opkrikken door te investeren in zijn merken en in nieuwe verkoopkanalen, waaronder online. Nu de kosten wat minder hard stijgen, hoeft het bedrijf minder prijsverhogingen door te rekenen. Ook gaat de brouwer opnieuw voor een half miljard euro kosten besparen om zijn marges te beschermen.
Topman Dolf van den Brink is voorzichtig in zijn vooruitzichten voor 2024, wegens de moeilijke economische omstandigheden en de geopolitieke onzekerheid. Toch verwacht hij dit jaar wel opnieuw volumegroei.