Greenyard voelt hoe de concurrentiedruk in de voedingsindustrie toeneemt. Toch groeit de groenteverwerker nog stevig door, zeker in het verssegment.
Sterke groei in vers
In de eerste negen maanden van boekjaar 2024/2025 klom de omzet van Greenyard met 5,6% naar 3,95 miljard euro. De groei was grotendeels te danken aan een volumestijging (3,4%), maar er was ook een gemiddelde prijsverhoging van 1,4%. CEO Francis Kint is tevreden met die cijfers, aangezien de concurrentiedruk toenam en de consument voorzichtiger is.
Het verssegment, goed voor veruit het grootste deel van de omzet, realiseerde een omzetstijging van 6,4% naar 3,21 miljard euro. De volumes namen met 5,4% toe, terwijl de prijzen marginaal stegen met 0,4%. Volgens Greenyard temperde de sterke concurrentie in met name de Duitse markt het effect van prijsinflatie.
Conservenvolumes dalen
In het Long Fresh-segment (dat diepvries- en conservenproducten omvat) daalden de volumes daarentegen met 4,9%, voornamelijk binnen de conserventak. De gestegen directe kosten en hogere transporttarieven dwongen Greenyard bovendien tot prijsverhogingen van gemiddeld 5,6%. Op die manier steeg de segmentomzet toch nog met 2,3% naar 741 miljoen euro.
Greenyard bevestigt zijn doelstelling om tegen maart volgend jaar een jaaromzet van 5,4 miljard euro te behalen, met een aangepaste brutobedrijfswinst tussen 200 en 210 miljoen euro. Kint erkent de aanhoudende geopolitieke en economische onzekerheden, maar blijft overtuigd van de gunstige langetermijntrend richting gezonde voeding.