Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie in België, heeft vorig jaar 19% meer omzet gehaald. Dat heeft weliswaar alles te maken met de recordprijzen voor zuivel.
Snelle daling na de piek
Milcobel eindigde 2022 met een omzet van 1,36 miljard euro, te danken aan de historisch hoge zuivelnoteringen op de internationale markten in de eerste drie kwartalen van het jaar. Melkboeren aangesloten bij de coöperatieve kregen zo een melkprijs van gemiddeld 55,7 euro per hectoliter, liefst de helft meer dan in 2021. Wie lid is, krijgt bovenop nog eens een nabetaling en dividend.
Voor het eerst sinds jaren realiseerde Milcobel een bovengemiddelde melkprijs, maakt de groep trots bekend. Toch zetten de hoge inflatie en sterk gestegen grondstof- en energieprijzen de marges onder druk, aangezien Milcobel die niet volledig kon doorrekenen aan de klanten. Vooral de afdelingen die kaas, roomijs en melk leveren aan retailers zaten vast aan hun langetermijncontracten. De nettowinst klokte af op 4,4 miljoen euro.
In september piekten de ingrediëntenprijzen, maar sindsdien zien de melkboeren een sterke en snelle daling. Om dit jaar toch een goede melkprijs te halen voor zijn leden, zet Milcobel in op een “gediversifieerd productportfolio” en een nieuwe samenwerking met Arla Foods Ingredients, die vanaf 2024 de overblijvende wei gaat gebruiken. Als consumentenmerken produceert de coöperatieve onder meer de kazen Corsendonck en Paschka.