In het derde kwartaal heeft Metro zowel op vergelijkbare basis als op gerapporteerde basis een mooie omzetgroei behaald. Het zijn de eerste onafhankelijke resultaten van het bedrijf sinds de splitsing van de Metro Group.
Sterke groei Metro Wholesale
In het derde kwartaal steeg de omzet van Metro met 4,9% naar 9,3 miljard euro: op vergelijkbare basis was er een sprong voorwaarts van 2,6%, de overige 2,3% werd gehaald uit positieve wisselkoerseffecten en de overname van Pro à Pro, een Frans foodservicebedrijf. Vooral internationaal deed Metro het goed, met een omzetgroei van 7%. In Duitsland ging de omzet er met net geen procent op vooruit. De EBIT steeg van 68 miljoen euro naar 215 miljoen euro, terwijl de nettowinst groeide van 53 miljoen euro naar 75 miljoen euro.
Bij Metro Wholesale (voorheen Metro Cash & Carry) steeg de omzet in het derde kwartaal met 6,1% (op vergelijkbare basis was dat nog 2,6%). Bij Real steeg de gerapporteerde omzet met 0,7% en was er een vergelijkbare groei van 2,5%.
Over de eerste drie kwartalen heen steeg de vergelijkbare omzet van Metro met 0,5%, terwijl de totale omzet met 1,9% steeg naar 27,9 miljard euro. De EBIT viel daarbij wel terug van 942 miljoen euro naar 720 miljoen euro, door eenmalige kosten als de herstructurering bij Real en Metro Wholesale, en de inkomsten van de verkoop van Metro Cash & Carry Vietnam een jaar eerder.
“Sterke ontwikkeling”
“Metro heeft een sterke ontwikkeling getoond in het eerste kwartaal als onafhankelijk bedrijf na de splitsing van de Metro Group”, zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro. “De groeiende omzet toont dat we relevanter zijn geworden voor onze klanten wereldwijd, waarvan een groot deel uit de horeca komen.”
De Duitse Metro Group werd in juli gesplitst in Metro en Ceconomy, waarbij die laatste de activiteiten van Media Markt en Saturn combineert. Door de splitsing moeten de twee takken van de groep beter hun eigen koers kunnen varen, zodat ze sneller kunnen groeien.