In een petitie aan de gerechtsmandatarissen zeggen Metro-medewerkers dat het project van Vincent Nolf de beste kansen biedt om de toekomst van het enseigne te garanderen. Opgezet spel volgens vakbondsmensen, maar de topman ontkent zélf achter het initiatief te zitten.
“Behoud het merk en het management”
Medewerkers van de Metro-vestiging in Vorst hebben een petitie gelanceerd, gericht aan de gerechtelijke mandatarissen en de rechter van de ondernemingsrechtbank in Antwerpen. Daarin stellen ze zich te willen blijven inzetten voor het merk Metro en het project van Vincent Nolf en partners te steunen. Nolf, de CEO van Makro Cash & Carry, werkt namelijk aan een buy-out om de winstgevende horecagroothandels een toekomst te geven.
In de petitie, die ook op de RetailDetail-redactie belandde, vragen de medewerkers om het merk Metro, het management en ook de klanten te behouden, want het verdwijnen van Metro zou een klap zijn voor de horecasector. “Vincent Nolf en zijn partners zijn in de beste positie om dit te garanderen”, schrijven ze. “Wij hebben altijd met plezier voor Makro Cash & Carry Belgium gewerkt vanwege de goede arbeidsomstandigheden en de goede werksfeer.” De petitie zou zich nu ook verspreiden naar andere winkels van de keten.
“Medewerkers steunen ons”
In vakbondskringen reageert men echter sceptisch op het initiatief: “Wij hebben een sterk vermoeden dat Vincent Nolf deze petitie zelf heeft opgezet”, zegt een vakbondsmedewerker. “Preparing the ground, noemen ze zoiets.” Maar de CEO ontkent die beschuldiging tegenover RetailDetail.
“Ik heb dit gisteren inderdaad vernomen en ik vind het uiteraard positief. Als ik in de winkels rondloop, hoor ik dat medewerkers ons hun steun geven. Ze willen dat we verder gaan met het merk Metro”, aldus Nolf. “Misschien is het geen toeval dat deze petitie er komt net nadat Sligro met veel toeters en bellen heeft aangekondigd dat ze interesse hebben om Metro over te nemen? Maar het zou een foute jump to conclusion zijn, te denken dat ik de petitie zou geschreven hebben.”
“Er zal een toekomst zijn voor Metro in België”
Vragen kreeg RetailDetail ook over het feit dat Metro ondanks de gerechtelijke herstructurering wél budget vrijmaakt om deel te nemen aan de vakbeurs Horeca Expo in Gent, eind november. “Dat is een evenement waar iedereen uit de horecasector aanwezig moet zijn. Als we niet zouden deelnemen, krijgen we ook vragen. Er zal een toekomst zijn voor Metro in België, onder welk enseigne ook. Er is dus geen reden om daar niet te zijn. Vergeet niet dat Metro een winstgevend onderdeel is van het bedrijf.”
“Dit zijn geen gemakkelijke omstandigheden, maar we blijven elke dag vechten”, besluit Nolf. “De bevoorrading van de winkels verbetert: sommige leveranciers willen ons niet steunen, maar met de meeste leveranciers gaat het de goede richting uit.”