Metro schiet zijn verlieslatende Belgische dochter Makro opnieuw te hulp. De Duitse winkelgroep pompte enkele dagen geleden nogmaals 23 miljoen euro in de cash & carry-keten.
Duitse levenslijn
Dat het niet echt goed gaat met Makro, is genoegzaam bekend. De Belgische dochter van Metro is al jaren verlieslatend en ook in 2020 werd er – ondanks corona – geen winst geboekt. Traditiegetrouw past de Duitse moeder de verliezen bij: sinds 2015 injecteerde Metro al zo’n 420 miljoen euro in de keten. De meest recente kapitaalsinjectie gebeurde enkele dagen geleden, toen er opnieuw 23 miljoen euro in de Belgische vennootschap werd gepompt.
Voorlopig is er nog weinig bekend over de resultaten van Makro in 2020. Maar topman Vincent Nolf laat in De Tijd wel verstaan dat er zeker geen winst werd gerealiseerd. De omzet zou weliswaar gestegen zijn als gevolg van de coronapandemie, maar niet genoeg om de winkels uit de rode cijfers te helpen. In 2019 boekte Makro nog een verlies van 67 miljoen euro op een omzet van 738 miljoen euro.
Besparingsplan
“Dat Metro opnieuw in ons investeert, toont dat het vertrouwen heeft in het besparingsplan dat we uitvoeren”, stelt Nolf. De CEO rekent voor de komende jaren niet meteen op groei, maar wil wel iets aan de hoge kosten doen. “Over enkele jaren willen we kostendekkend werken”, zegt hij.
Vorige zomer startte Makro een nieuwe herstructurering, de vierde in acht jaar. Het plan voorziet in het niet verlengen van 100 tot 200 tijdelijke contracten en vraagt ook meer flexibiliteit van de vaste medewerkers. De reorganisatie stuitte op veel protest van de vakbonden, die vonden dat de werkdruk daardoor veel te hoog werd.