Groothandelsconcern Metro sloot vorig kwartaal beter af dan verwacht: in West-Europa groeide de omzet met 0,5% in de kerstperiode, in totaal was er 2,2% groei.
Volgens plan
Voor het eerst sinds lang lijkt het bij Metro min of meer volgens plan te lopen: de Duitse groothandelsgroep zegt op koers te zijn om zijn winst- en omzetverwachtingen voor het gebroken boekjaar 2019-2020 te halen. Ook de verkoop van Real en de Chinese activiteiten zouden de goede kant uitgaan.
“Ondanks moeilijke macro-economische en politieke omstandigheden in sommige landen, zoals de nationale stakingen in Frankrijk, bleef Metro in de meeste regio’s groeien“, zei topman Olaf Koch. De totale omzet kwam in het eerste kwartaal van het boekjaar uit op 7,5 miljard euro.
Met behulp van gunstige wisselkoerseffecten was er 2,2% groei, of 1% groei zonder wisselkoersen. Analisten van Barclays zijn aangenaam verrast door de resultaten. Zij gingen uit van 7,24 miljard euro omzet.
Focus op food en horeca
In Duitsland was er niettemin een omzetdaling van 0,4% door de nieuwe tabakswetgeving, in Rusland was er zelfs een forse daling van 5,3% (op vergelijkbare basis). Toch ziet de groep ook daar enige beterschap. Azië en Oost-Europa blijven de koplopers, met respectievelijk 5,2% en 6,1% omzetgroei.
Metro blijft inzetten op food en horeca en ziet daarbij toenemend succes voor de leveringen die het in sommige markten aanbiedt. Fysieke expansie blijft dan ook beperkt, met in het vorige jaar slechts drie nieuwe winkelopeningen. Eind 2019 had de groep 679 winkelpunten.