In het Duitse Düsseldorf hield Metro zonet een persconferentie over zijn toekomstvisie. De groep gaat voor groei via groothandel en e-commerce, maar lost nog niks over de toekomst van de Belgische tak.
Groothandel als groeistrategie
Metro presenteerde op de persconferentie zijn nieuwe groeistrategie. Daarvoor hielden ze een heuse Capital Markets Day, een groots opgezet hybride event met wel zeven sprekers uit het directiecomité. Het bedrijf ziet internationaal grote groeikansen en zet meer dan ooit in op groothandel en e-commerce.
De totale omzet moet tegen 2030 meer dan veertig miljard euro bedragen, de EBITDA meer dan twee miljard. Om de winstgevendheid te verhogen, mikt de retailer op een groter aandeel aan huismerken, een kleinere keuze per soort artikel en een eenvoudigere presentatie in de winkels. Zo zou meer dan de helft van de producten gewoon op palletten verkocht worden.
Online wil Metro groeien door zijn webshop open te stellen voor externe verkopers en het platform met ongeveer twee markten per jaar uit te breiden. Het afgelopen jaar verviervoudigde de online omzet van Metro al, mede dankzij het succes van de externe verkopers in de twee landen waar het nieuwe online platform al operationeel is. Daar maken ze immers al zowat de helft van de totale verkopen uit.
“Tevreden met winkels”
De Duitsers zijn tevreden over hun bestaande winkelnetwerk: “We hebben een aantrekkelijk en goed gebalanceerd winkelportfolio. Van die winkels maken we multichannel-hubs van waaruit we onze lokale klanten beleveren”, zei COO Rafael Gasset. Daarin zou ook de toekomst voor de Belgische winkels kunnen liggen, die vaak goed gelegen zijn om als fulfilmentcenter te dienen. Een beslissing tot sluiting van de Belgische (en Indische) tak is er immers zeker nog niet, zegt CEO Steffen Greubel.
Metro gaat ook prat op enkele geslaagde transformatieprocessen. In Roemenië realiseerde de groep een ommekeer door de complexiteit te reduceren, de prijszetting te verbeteren en de productiviteit te verhogen. In Italië – meer bepaald in Milaan – levert een sterkere focus op bezorgen vanuit aparte hubs vruchten af. In Spanje lanceerde de groep een succesvol getrouwheidsprogramma, MakroPlus, dat nu wordt uitgerold naar meer landen.