De Duitse retailreus Metro heeft plannen om zijn Chinese tak gedeeltelijk te verkopen. Er is alvast interesse van verschillende grote spelers, waaronder Tencent (dat ook kandidaat is om Kruidvat over te nemen).
Onderhandelingen
De Duitse retailer zou liefst 80% van zijn Chinese activiteiten willen verkopen als er een aantrekkelijk bod op tafel komt. Metro heeft in China omvat 95 ‘Cash & Carry’-winkels en rapporteerde een omzet van 2,7 miljard euro in het boekjaar 2017-2018. Een eventuele verkoop zou minstens 1,3 miljard euro moeten opbrengen.
Onder de geïnteresseerde partijen bevinden zich grote spelers als internetgigant Tencent, de lokale supermarktketen Yonghui Superstores en investeringsmaatschappij Citic. Metro bevestigde wel dat het in gesprek is met potentiële partners over de toekomst van zijn Chinese eenheid, maar wilde verder geen commentaar kwijt over de status van het onderhandelingsproces. Yonghui heeft aangegeven verkennende gesprekken te hebben gevoerd met Metro, maar heeft geen overeenkomst gesloten. Tencent en Citic waren niet bereid om iets te zeggen over de zaak.
Metro is niet de eerste multinationale retailer die zijn Chinese werkzaamheden reorganiseert: in 2017 verkocht McDonald’s de controle over zijn activiteiten in China aan een investeerdersgroep. Yum! Brands, de exploitant van KFC- en Pizza Hut-restaurants, heeft in 2016 zijn Chinese tak ondergebracht in een afzonderlijk bedrijf.