De Duitse Metro Group heeft een overeenkomst gesloten met de werknemers van hypermarktketen Real. Zij zullen een deel van hun vakantiegeld laten vallen, in ruil voor een investering van 1 miljard euro in de keten.
Concurrentie van discounters
Metro had eerder al laten weten dat er iets moest gedaan worden aan de hoge lonen bij Real, die tot 30 procent hoger zouden liggen dan bij de concurrentie. Dat zorgde ervoor dat de keten niet meer competitief was en indien er geen veranderingen zouden komen, dacht Metro al aan een verkoop van de groep. Eerder verkocht het al de filialen van Real in Oost-Europa en Turkije.
Hypermarktketen Real heeft het in Duitsland steeds moeilijker om te concurreren met discounters zoals Aldi en Lidl. Ook maken steeds meer consumenten verschillende uitstappen naar de lokale supermarkt, terwijl er vroeger meer voor een volledige week werd gewinkeld bij een hypermarkt aan de rand van de stad.
Naast de investering van 1 miljard euro, die moet dienen om de winkels te moderniseren, heeft Metro ook beloofd om zo min mogelijk winkels te sluiten en jobs te schrappen tot 2020. Daarnaast komen er in oktober nieuwe gesprekken rond de loonstructuur bij het bedrijf.