De Duitse Metro-groep, moeder van Makro en de gelijknamige groothandel, haalde in het voorbije vierde kwartaal bijna weer dezelfde omzet als vorig jaar. Het herstel liep daarmee (tot nu toe) vlotter dan verwacht.
Positieve evolutie
De vergelijkbare omzet eindigde in het vierde kwartaal van Metro slechts een half procent lager dan vorig jaar, nadat de groothandelsleveringen aan de horeca weer gevoelig begonnen te stijgen. Het Duitse bedrijf heeft het over een sterke trendverbetering in alle regio’s, al zullen de huidige verstrengingen van de coronamaatregelen aan die trend wellicht opnieuw een einde maken.
In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar kwam de omzet uit op 6,5 miljard euro, voor het hele jaar op 25,6 miljard euro. Over het hele jaar betekende het een daling van 3,9% zonder wisselkoerseffecten. Met name Duitsland, Rusland en Oost-Europa – die samen goed zijn voor meer dan de helft van de omzet – lieten naar het einde toe een positieve omzetontwikkeling zien.
Transformatie voltooid
West-Europa, met uitzondering van de Duitse thuismarkt, toonde daarentegen een blijvende negatieve evolutie: de omzet ging over het hele jaar met 10,6% achteruit, in Azië viel de verkoop met 7% terug. Toch vindt CEO Olaf Koch dat het herstel beter verloopt dan verwacht: de groothandelaar heeft naar eigen zeggen aanzienlijk marktaandeel kunnen winnen in de kernactiviteiten en is blij weer groei te zien in Rusland.
Met uitzondering van het derde kwartaal, waarin COVID-19 hard toesloeg, kijkt de topman terug “op een stabiel en veerkrachtig boekjaar, waarin de transformatie naar een zuivere groothandel is voltooid”. Voor het hele boekjaar denkt Metro nu aan de bovenkant van de prognoses uit te komen, zowel qua omzet als brutowinst.