Wat medewerkers en vakbonden vreesden, komt uit: de geïntegreerde filialen van de groep Mestdagh worden overgedragen aan zelfstandige ondernemers van Intermarché, dat nummer één wil worden in Wallonië en Brussel en ook in Vlaanderen wil groeien.
Minder gunstige arbeidsvoorwaarden
Op termijn komen alle geïntegreerde filialen van voormalig Carrefour-franchisepartner Groupe Mestdagh in handen van zelfstandige ondernemers: dat heeft de directie van overnemer Intermarché maandag meegedeeld tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Het bedrijfsmodel van de Musketiers (met zelfstandige winkels) garandeert betere prestaties, een groter aanpassingsvermogen en een betere lokale verankering, zegt de retailer. Het gaat om 51 van de 86 overgenomen supermarkten die sinds vorige week het uithangbord “Intermarché by Mestdagh” dragen.
Daarmee lijkt de Franse foodretailer de ongerustheid te bevestigen van medewerkers die vrezen dat ze binnenkort een minder gunstig werknemersstatuut zullen moeten aanvaarden: in de geïntegreerde filialen, die onder een ander paritair comité vallen, gelden immers gunstiger arbeidsvoorwaarden dan in de zelfstandige winkels. Daar liggen de lonen immers wat lager en wordt meer flexibiliteit verwacht van de medewerkers. De vakbonden blijven voorlopig op hun honger wat concrete antwoorden betreft op hun vragen. Op 12 en 24 januari volgen opnieuw bijzondere ondernemingsraden.
“Historische ambitie”
Volgens de directie is er echter geen sprake van winkelsluitingen, ontslagen of een verlaging van de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De overdracht van de filialen aan zelfstandige ondernemers zal stapsgewijs plaatsvinden, met inachtneming van de sociale wetgeving en in dialoog met de vakbonden en het personeel. Intermarché investeert in het personeel van Mestdagh: de afgelopen weken ging een uitgebreid opleidingsprogramma van start. De verwachte omzetgroei moet ook leiden tot een uitbreiding van de activiteiten in het logistiek centrum van Mestdagh in Gosselies.
Intermarché wil naar eigen zeggen nummer één worden in Wallonië en Brussel en zich ook in Vlaanderen – waar het sinds de overname twee winkels heeft – verder ontwikkelen. De keten heeft nu 163 winkels in België, waarvan er 86 eigendom zijn van Mestdagh, en meer dan 225.000 m² winkelruimte. De gecombineerde omzet bedraagt 1,6 miljard euro, wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,4%.
“Onze ambitie voor alle Mestdagh-winkels is historisch en biedt ons de mogelijkheid om de bladzijde om te slaan na enkele moeilijke jaren. Met het Intermarché-model en zelfstandige ondernemers zullen de Mestdagh-winkels de ondernemingsgeest van de begindagen herwinnen en tegelijkertijd profiteren van aanzienlijke investeringen”, zegt Guillaume Beuscart, algemeen directeur van Mestdagh NV.