De Britse concurrentiewaakhond vreest dat de fusie tussen de Britse nummers twee en drie, Asda en Sainsbury’s, tot hogere consumptieprijzen zal leiden en tot minder keuze voor consumenten. Daar zou zelfs het verkopen van een groot aantal winkels weinig aan veranderen.
Strikte voorwaarden
Een deal zou leiden tot het ontstaan van een supermarktspeler met 2800 winkels, een omzet van 12 miljard pond (14 miljard euro) en een marktaandeel van 31,4%. Volgens de Competition and Markets Authority (CMA) zou het samengaan een aanzienlijke vermindering van de concurrentie veroorzaken op zowel nationaal als lokaal niveau. De fusie zou ertoe kunnen leiden dat shoppers worden geconfronteerd met zowel hogere prijzen als lagere kwaliteit en keuze, online en in de fysieke winkels.
Daarom zegt de concurrentiewaakhond slechts twee opties te zien: ofwel wordt de deal geblokkeerd, ofwel worden de betrokken retailers gedwongen om een aanzienlijk aantal winkels af te stoten. Zelfs zo’n verkoop zou echter mogelijk geen effectieve remedie zijn, vreest de mededingingsautoriteit, die daarom denkt aan uitzonderlijk strikte voorwaarden. Analisten van Barclays hebben meer details: er zouden overlappingen zijn op wel 629 locaties en er zouden meer dan 300 winkels moeten worden verkocht. Bovendien zouden die af te stoten winkels allemaal van ofwel Asda ofwel Sainsbury moeten zijn, en bij voorkeur verkocht worden aan één partij. Dat maakt een goede afloop erg onwaarschijnlijk.
De beslissing is evenwel nog niet definitief: het gaat om een voorlopige bevinding waarop de fusiepartners de komende weken nog een officieel antwoord kunnen formuleren. En dat zijn ze ook van plan: een woordvoerder van Sainsbury’s en Asda reageerde alvast dat de CMA “fundamenteel verkeerd begrijpt hoe mensen tegenwoordig winkelen in het Verenigd Koninkrijk en wat de intensiteit is van de concurrentie in de supermarktbranche. Het combineren van Sainsbury’s en Asda zou aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, waardoor we de prijzen zouden kunnen verlagen.”