Een fusie tussen Ahold Delhaize en de Amerikaanse supermarktgroep Kroger zou veel steek houden, volgens een analist van Bernstein Research. Samen zouden de twee in de Verenigde Staten 36% meer waard kunnen worden en een miljardenwinst aan synergieën kunnen boeken.
1,2 miljard aan synergievoordelen
De suggestie is niet nieuw, maar wordt wel weer nieuw leven ingeblazen door Bruno Monteyne, hoofdanalist Europese retail bij het Amerikaanse onderzoeksbureau. Ahold Delhaize en Kroger zouden een zinvolle match zijn op de Amerikaanse markt, waar nood is aan consolidatie en schaalvergroting om op te kunnen tornen tegen giganten Walmart en Amazon. Samen zouden de twee groepen bijna net zo groot worden als Walmart.
Kroger is met 2.800 supermarkten een van de grootste spelers in de Verenigde Staten, goed voor een omzet die bijna twee keer zo hoog is als die van Ahold Delhaize. Toch zou een fusie steek houden, omdat beide partijen geografisch complementair zijn. Monteyne schat dat het fusiebedrijf liefst 1,2 miljard euro aan synergievoordelen zou kunnen behalen en de waarde van de supermarktgroepen 36% hoger zou uitkomen. Ook online zouden ze samen sterker staan.
Monteyne heeft echter geen weet van concrete stappen in die richting, beklemtoont de analist: het gaat puur om een hypothetische denkoefening. De fusie zou bovendien een aantal uitdagingen en obstakels met zich meebrengen: wat met de Europese activiteiten van Ahold Delhaize? Beleggers maken zich ook zorgen om de hoge schuldenlast die de Nederlandse groep meedraagt. Wel sprongen de beurskoersen na de publicatie meteen de hoogte in.