Jacques Dopchie, de voormalige topman van retailconcerns Grand Bazar (foto) en daarna GB Inno BM, is op negentigjarige leeftijd overleden.
Imperium
Dopchie startte zijn loopbaan in 1952 bij UCB, maar het daaropvolgende jaar maakte hij al de overstap naar de Grand Bazar van Antwerpen. Dat ging in 1974 als “GB” op in de groep GB Inno BM. De GB-winkels werden in 2000 opgeslokt door Carrefour.
Tussen 1971 en 1991 was Dopchie afgevaardigd bestuurder van het retailconcern en zodoende één van de drijvende krachten achter de uitbouw van het imperium. Onder zijn leiding werden onder meer doe-het-zelfketen Brico en auto-onderdelenketen Auto5 gesticht. Dopchie haalde veel inspiratie uit de Verenigde Staten. Op het eind van de jaren 1970 was GB ook de eerste keten die zogenaamde ‘witte producten’ lanceerde (te vergelijken met de huismerken nu), goedkope instapproducten onder de merknaam van de distributeur.
Dopchie was ook stichter en oud-voorzitter van het Instituut van de Onderneming en oud-voorzitter van Eurocommerce (Europese federatie van de distributie). Hij werd negentig jaar en overleed samen met zijn echtgenote.