Het West-Vlaamse Meli en Nederlands grootste honingmaker de Traay bundelen de krachten. Beide merken blijven wel afzonderlijk bestaan en behouden hun vestigingen in respectievelijk Veurne en Lelystad.
Cosmetica
De overname moet de positie van beide familiebedrijven op de Europese markt verstevigen. Het gezamenlijk volume bedraagt zo’n 20 miljoen kilogram honing per jaar. Door samen verder te gaan wordt ook het assortiment verbreed: de Traay produceert niet alleen honing, maar heeft ook een uitgebreid biologisch gamma en een reeks natuurlijke cosmeticaproducten. “We willen blijven innoveren, maar honing zal altijd de basis blijven”, zegt Meli-CEO Koen Steurbaut aan De Tijd.
De fusie heeft geen directe operationele gevolgen. Beide bedrijven blijven onder eigen naam en met de eigen medewerkers actief in respectievelijk Veurne en Lelystad.
Pretpark
Meli werd opgericht in 1925 door Alberic Florizoone. Tien jaar later opende hij in Adinkerke het Bijenpaleis, een educatieve cafetaria met speeltuin die later zou uitgroeien tot het Meli-park. In 1999 werd het pretpark verkocht aan Studio 100 en kwam Plopsaland in de plaats. De familie Florizoone bekleedt vandaag geen operationele functies meer in het honingbedrijf, maar zetelt nog wel in de raad van bestuur en is nog steeds eigenaar van Meli.