In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de Nederlandse biergigant Heineken 4,3% meer drank aan de man gebracht. Ook de nettowinst lag hoger dan tijdens dezelfde periode een jaar geleden.
Groei in alle regio’s
Heineken verkocht in alle regio’s meer, maar de stijging was het grootst in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Globaal verkocht de brouwer tijdens de eerste drie maanden van het jaar 52,7 miljoen hectoliter bier tegenover 50,5 miljoen hectoliter een jaar geleden. Het Amerikaanse continent blijft wel de belangrijkste markt voor Heineken, met bijna een vijfde van het verkochte volume. Europa staat op de tweede plaats en is goed voor 15,3%.
De nettowinst bedroeg in het eerste kwartaal 299 miljoen euro, een stijging van 15%. Voor de rest van het jaar herhaalt Heineken zijn eerdere doelstellingen: het bedrijf mikt op een groei van het operationeel resultaat van om en bij de 5%. Door gunstige wisselkoerseffecten zou de winst wel iets hoger uitvallen dan vooropgesteld.