Al 2.031 afhaalpunten
Tien jaar nadat Auchan vriend en vijand verbaasde met zijn eerste ‘Chronodrive’ in het Noord-Franse Marcq-en-Baroeul, baten de grote Franse distributeurs voor het eerst meer afhaalpunten dan hypermarkten uit: eind maart telde marktonderzoeksbureau Nielsen TradeDimensions 2.031 ‘drives’ tegenover 2.022 hypermarkten.
Vooral de voorbije twee jaar openden de Franse distributeurs aan de lopende band afhaalpunten voor wie zijn boodschappen online wenst te doen. Hoewel er nog altijd vraagtekens bestaan bij de rendabiliteit van al die afhaalpunten, zijn ze wel een onmisbaar wapen in de harde strijd om meer marktaandeel.
Leclerc kampioen
Het is bovendien frappant dat de pionnier van weleer, Auchan, zich de kaas van het brood heeft laten eten door zijn grotere concurrenten. Leclerc telde eind maart 462 afhaalpunten en is daarmee veruit de grootste, voor Intermarché (379) en Carrefour (353).
Système U valt met 293 drives net naast het podium en pas dan volgt Auchan met 156 afhaalpunten, verdeeld over zijn twee formules (93 Auchan Drives en 69 Chronodrives). Casino staat op zes met 131 afhaalpunten, aldus nog Nielsen TradeDimensions.