Groentenverwerker Greenyard dankt een omzetgroei van meer dan 10% in het eerste kwartaal haast uitsluitend aan prijsverhogingen, die noodzakelijk waren om de gestegen kosten te compenseren.
Gezondere levensstijl
De netto-omzet van Greenyard steeg met 10,3% naar 1,3 miljard euro in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2023/24. De verkochte volumes bleven nagenoeg stabiel, met een geringe groei van 0,2%. De groenten- en fruitleverancier slaagde er goed in om de gestegen kosten door te rekenen aan klanten. Niet alleen de inflatie, maar ook oogstomstandigheden en beschikbaarheid van producten spelen een rol in de prijszetting, benadrukt het bedrijf.
In het segment verse voeding stegen de prijzen met 8,5% en de volumes met 0,6%. 80% van de omzet komt van lange termijn samenwerkingsovereenkomsten met grote retailers, wat stabiliteit garandeert, zegt het bedrijf. In het segment “long fresh” (diepvries en conserven) bedroegen de prijsstijgingen zelfs meer dan 18%, terwijl de volumes daalden met 2,1%.
Greenyard ziet nog heel wat groeipotentieel. Vergeleken met de pre-Covidperiode liggen de volumes zowat 4% hoger, maar Europanen consumeren nog altijd ruim minder dan de aanbevolen inname van 400 gram groenten en fruit per dag. Het bedrijf wil een drijvende kracht zijn om een gezondere levensstijl te promoten en de consumptie van plantaardig voedsel te verhogen.