Antwoord op obesitasprobleem
De code is een initiatief van de federatie van de voedingsindustrie (Fevia), de federatie van de handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). Onder de benaming Belgian Pledge hebben ze als doel het probleem van obesitas onder controle te krijgen.
Bij de start van de campagne in 2012 sloten zich 32 bedrijven aan, vandaag is dat aantal geklommen tot 41. Bij de ondertekenaars zitten zwaargewichten als Unilever, Mars, Coca-Cola, Danone, Vandemoortele, Tiense Suiker, IJsboerke, Ysco en Glacio, net als retailers als Delhaize, Carrefour, Colruyt, Makro, Lidl en Aldi. De adverteerders zijn samen goed voor 67% van de reclamebestedingen op tv.
Geen reclame en geen communicatie in scholen
De ondertekenaars engageren zich om via televisie, geschreven pers of internet geen reclame voor hun voedingswaren te maken die specifiek afgestemd is op kinderen tot 12 jaar. Dit werd gedefinieerd als reclame maken voor kijkers, luisteraars en lezers van media waarvan de doelgroep voor minstens 35% bestaat uit kinderen jonger dan 12 jaar. Alleen voor voeding met specifieke nutritionele kenmerken kan hiervan worden afgeweken.
Voorts engageren de betrokken bedrijven zich om geen communicatie over producten te voeren in basisscholen, behalve in de instellingen waar de directie er specifiek naar vraagt of er uitdrukkelijk mee akkoord gaat omwille van educatieve doeleinden.
De naleving van de code in de reclame-uitingen wordt gecontroleerd door Mindshare Monitoring, de communicatie in de scholen door professor Wim Verbeke en postdoctoraal onderzoeker Christine Hoefkens van de UGent. In het eerste kwartaal leverde dat conformiteitscores op van respectievelijk 99,4% en 97,5%.