Inhaalbeweging ingezet
Nog eens 26% van de lokale voedingswinkels zegt van plan te zijn om binnen de twee jaar met een webwinkel te beginnen, blijkt uit een bevraging van het NSZ bij 479 voedingswinkels. “Slim gezien van die ondernemers”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ, “want zo’n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze gehaaste maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt.”
Toch blijven de voedingswinkels qua e-commerce nog achterop hinken: gemiddeld beschikt een kwart van de kleinhandelszaken (over alle sectoren samen) inmiddels over een webwinkel. Nochtans is volgens het NSZ zo een webshop meer en meer een must als de lokale handelaars de groeiende concurrentie van supermarkten en shops bij tankstations het hoofd willen bieden.
Die concurrentie blijkt moordend: het aantal lokale voedingswinkels daalt zienderogen. Op jaarbasis daalde het aantal slagers in 2014 met 2,7%, het aantal bakkers met 1,6%, het aantal groentewinkels met 1,8% en het aantal viswinkels met 2,8%, zo blijkt uit de officiële cijfers van de FOD Economie.