McDonald’s vreest voor een wereldwijde recessie, ook al doen de hamburgerrestaurants het nog behoorlijk goed. Vooral in Europa daalt het consumentenvertrouwen snel.
Marktaandeel ingepikt
In het voorbije tweede kwartaal voelde fastfoodketen McDonald’s de gevolgen van de sluitingen in Rusland en Oekraïne. Het bedrijf heeft zich definitief teruggetrokken uit Rusland, wat de keten 1,2 miljard dollar (1,18 miljard euro) kostte. De netto-omzet daalde zo met 3%, terwijl de nettowinst bijna halveerde.
Ook de inflatie heeft de winst van het bedrijf gedrukt, ondanks prijsverhogingen. Toch overtrof de resterende winst van 1,1 miljard dollar nog de verwachtingen. De wereldwijde omzet in bestaande restaurants steeg in het afgelopen kwartaal met 9,7% dankzij een sterke internationale groei. In Europa was er zelfs een groei van 13%, vooral dankzij Frankrijk en Duitsland waar McDonald’s marktaandeel van andere fastfoodketens inpikte.
Inflatie op recordniveaus
In heel wat Europese landen, waaronder Duitsland, Spanje en Frankrijk, is het consumentenvertrouwen ondertussen echter aan het dalen, soms zelfs tot recordlaagtes, zegt de burgertent tegenover CNBC. Ook verwacht McDonald’s in de VS over het hele jaar 12% tot 14% inflatie op voedsel en verpakkingen, in Europa zelfs nog meer. Pas in het vierde kwartaal verwacht de keten beterschap. Het gevolg is wel dat in de VS sommige consumenten al op goedkopere alternatieven overstappen.
Erg optimistisch over de toekomst klinkt CEO Chris Kempczinski dus niet: “We hebben nu te maken met oorlog in Europa, de inflatie is het hoogst van de afgelopen 40 jaar en de rentetarieven stijgen tot een niveau dat we in jaren niet hebben gezien. Dit alles draagt bij aan een zwak consumentenvertrouwen over de hele wereld en de mogelijkheid van een wereldwijde recessie.”