Franchisenemers niet tevreden
Zo heeft McDonald’s in de Verenigde Staten al een aantal nieuwe producten gelanceerd – en soms ook al terug afgevoerd, zoals de premium sirloin burger – terwijl het de klanten ook meer keuzes wil geven met ‘Create your taste’. Daarmee kunnen klanten hun hamburger aanpassen met toppings naar keuze. Het systeem werd al ingevoerd als test, maar McDonald’s wil het nu uitrollen naar duizenden restaurants in de Verenigde Staten. Vanaf volgende maand zal het ook mogelijk zijn om bij elke vestiging in het thuisland de hele dag items van het ontbijtmenu te bestellen. Momenteel zijn die niet meer beschikbaar na 10u30.
Franchisenemers zijn echter niet helemaal te spreken over de vernieuwingen: voor Create your taste moeten er immers kiosken gebouwd worden die tussen 100.000 en 140.000 euro kosten. Bovendien zijn ze enkel beschikbaar voor klanten die het restaurant binnen gaan, terwijl McDonald’s 70 procent van zijn omzet via de drive-thru haalt. Ook het ‘all-day breakfast’ zorgt voor problemen en vraagt extra financiële inspanningen van de franchisenemers. Tot slot vrezen franchisenemers dat de snelheid nog verder zal lijden onder het toevoegen van nieuwe producten.