Vorig jaar verloor fastfoodketen McDonald’s wereldwijd tien procent van z’n omzet, maar het vierde kwartaal toont al herstel en dit jaar rekent het bedrijf alweer op een mooie groei. Ook in België staat nog expansie op de planning.
“Omnichannel is de toekomst”
In het vierde kwartaal van 2020 verloor restaurantketen McDonald’s ondanks de gevolgen van de pandemie ‘slechts’ 1,3% van z’n omzet, en in de VS was er zelfs opnieuw een vergelijkbare groei met 5,5%. Over het hele jaar bedroeg de omzetdaling zowat 10%. Dat is een logisch gevolg van de gedwongen sluitingen, maar het bedrijf wist de schade toch te beperken dank zij afhalen en bezorgen, ondersteund door sterke marketinginvesteringen.
Ook in België hebben de 24 franchisenemers van de keten het moeilijk: “Deze situatie hebben ze nooit meegemaakt,” zei managing director Stephan De Brouwer vrijdag op een persconferentie. “De restaurants zagen het aantal klanten dalen met 30% tot 90%. Toch bleef 75% van de werknemers in dienst, soms met een beurtrol. We moeten het nu uitsluitend hebben van takeaway, McDrive en McDelivery. Meer dan ooit is duidelijk dat omnichannel de toekomst is.”
Tiental nieuwe restaurants
Ondanks de moeilijke omstandigheden heeft McDonald’s in België vorig jaar toch twee nieuwe franchisenemers verwelkomd en negen nieuwe restaurants geopend. “Dat leverde 376 nieuwe banen op. We hebben nu 95 restaurants en bijna 5200 medewerkers.” Ook in 2021 plant McDonald’s een tiental nieuwe Belgische vestigingen.
Herstel is niet voor meteen, denkt De Brouwer. “De eerst maanden van 2021 zijn een vervolg op 2020. Er is nog geen perspectief op een heropening van de horecasector. Dus het blijft zeer onzeker hoe het jaar er verder zal uitzien. Maar we houden de moed erin. Zodra we weer klanten kunnen ontvangen in onze restaurants, gaan we mooie tijden tegemoet. Mensen zullen weer voluit willen uit eten gaan. Een bezoek aan McDonald’s is een sociaal gebeuren.”