In 2018 wil McDonald’s minstens vier nieuwe vestigingen openen in ons land. Ook worden er nog eens 39 omgebouwd naar het nieuwe concept McDo 2.0: samen goed voor een investering van 25 miljoen euro.
Jobcreatie
2017 was “een uitzonderlijk jaar” voor McDonald’s België, zegt algemeen directeur Stephan De Brouwer: twintig vestigingen maakten de overstap naar het concept McDo 2.0 en de keten opende vier nieuwe eetplekken in Corbais, Erquelinnes, Genk en Nijvel. Er kwamen 524 arbeidsplaatsen bij en er kwamen meer dan 3,8 miljoen nieuwe klanten over de vloer. Op dat élan wil het bedrijf ook dit jaar verdergaan.
Tegen het eind van het jaar zullen haast alle vestigingen het concept McDo 2.0 hebben aangenomen, met bestelzuilen, bereiding à la minute en bediening aan tafel. De nieuwe werkmethode verhoogt niet alleen de klanttevredenheid en de bezoekfrequentie, maar ook de werktevredenheid bij de medewerkers. Bovendien creëert het concept twee tot drie nieuwe arbeidsplaatsen per restaurant. “Digitalisering gaat niet noodzakelijk gepaard met jobverlies”, aldus De Brouwer.
Thuisbezorgen
De bezorgdienst McDelivery, in samenwerking met Uber Eats, wordt momenteel op 19 plaatsen getest. De eerste resultaten zijn positief en de test zal dus verder worden uitgebreid. Groei komt ook van de introductie van een ‘Make it veggie’-gamma en de Maestro-burgers. McDonald’s heeft nu tachtig restaurants in België, uitgebaat door 24 franchisenemers.
De eerste nieuwe vestiging opent deze lente in Couvin. Over de verdere openingen communiceert McDonald’s pas als de vergunning helemaal rond is. Stephan De Brouwer dringt er bij steden en gemeenten wel op aan om snel werk te maken van de dossiers: de fastfoodketen biedt immers werk voor jonge ongeschoolde krachten en daar is nood aan. Dit jaar viert het bedrijf overigens een driedubbele verjaardag: de Bic Mac wordt vijftig, het merk is veertig jaar aanwezig in België en Stephan De Brouwer is tien jaar in functie.
Prijzenslag
Aparte omzet- en winstcijfers voor België communiceert McDonald’s niet. Wel publiceerde het bedrijf haar globale kwartaalcijfers: als gevolg van de belastinghervormingen in de Verenigde Staten daalde de nettowinst in het vierde kwartaal van 2017 van 1,2 miljard naar 699 miljoen dollar, terwijl de omzet met 11% daalde naar 5,3 miljard dollar, door de herziening van franchisecontracten.
De vergelijkbare omzet steeg wel met 5,5% en dat was beter dan verwacht. Op de thuismarkt heeft de keten een prijzenslag veroorzaakt met menu’s voor 1, 2 en 3 dollar. Wereldwijd wil McDonald’s dit jaar duizend nieuwe restaurants openen. Ook zal de fastfoodketen 2,4 miljard dollar (1,9 miljard euro) investeren in de opfrissing van haar restaurants in de VS.