McDonald’s heeft zijn grootste overname in 20 jaar tijd gedaan. De restaurantketen koopt technologiebedrijf Dynamic Yield, dat de menu’s beter moet personaliseren dank zij artificiële intelligentie.
Dynamische menuborden
McDonald’s telt naar verluidt meer dan 300 miljoen dollar (265 miljoen euro) neer voor Dynamic Yield. De technologie van het bedrijf stelt retailers in staat om hun klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen met behulp van artificiële intelligentie. Het is vergelijkbaar met de suggesties die door grote e-commercebedrijven als Amazon of bol.com aan klanten gedaan worden op basis van hun surfgedrag. Tot het klantenbestand van Dynamic Yield behoren onder meer Ikea en HelloFresh.
McDonald’s wil de technologie aanwenden om dynamische menuborden te creëren, waarbij de getoonde items afhankelijk zijn van een reeks persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens. Op basis van al die data zal een algoritme er in real time voor zorgen dat de klant een gepersonaliseerd aanbod krijgt. Tot de niet-persoonlijke gegevens behoren bijvoorbeeld factoren zoals het weer (meer koffie op koude dagen), het tijdstip van de dag of regionale voorkeuren. Welke persoonlijke gegevens er in de toekomst in verwerkt zullen worden, is niet bekend maar CEO Steve Easterbrook heeft zelfs nummerplaatherkenning niet bij voorbaat uitgesloten.
Sinds hij in 2015 CEO werd van McDonald’s heeft Easterbrook zwaar geïnvesteerd in technologie zoals digitale kiosken om de verkoop te stimuleren en om McDonald’s te helpen zich te onderscheiden van zijn concurrenten. De aankoop van Dynamic Yield geeft aan dat het bedrijf technologie wil gebruiken om de groei te versnellen. “Technologie is een cruciaal element van ons groeiplan”, zei Easterbrook in een verklaring.
Met de overeenkomst wordt McDonald’s de enige eigenaar van Dynamic Yield, dat gevestigd is in New York en Tel Aviv. De hamburgerketen gaat verder investeren in Dynamic Yield, dat een zelfstandig bedrijf blijft.